Agent(e) correctionnel(le) I – Établissement Port-Cartier
Service correctionnel Canada
Port-Cartier (Québec)
CX-01 – Agent(e) correctionnel(le) I
INDÉTERMINÉ
66 974 $ à 84 045 $
Pour obtenir plus de renseignements sur l’organisme, veuillez visiter Service correctionnel Canada
Date limite : 9 octobre 2024 – 23 h 59, heure du pacifique
Qui est admissible : Personnes résidant dans un rayon de 800 km de Port-Cartier (Québec), dont leur code postal débute par la lettre G, H ou J.
Messages importants
Nous sommes aussi engagés à instaurer un milieu de travail inclusif et exempt d’obstacles, dès le processus de sélection. Si vous avez besoin de mesures d’adaptation à une étape ou une autre du processus d’évaluation, veuillez envoyer un message à l’adresse indiquée ci-dessous sous la rubrique Personnes-ressources pour en faire la demande. Les renseignements reçus au sujet de mesures d’adaptation seront traités confidentiellement.
Mesures d’adaptation en matière d’évaluation
Lorsque vous présentez une demande pour ce processus de sélection, vous ne postulez pas pour un poste particulier, mais à un répertoire dans l’éventualité de postes à pourvoir. Au fur et à mesure que des postes seront disponibles, les postulants pourraient être contactés aux fins d’examen.
DÉFINITION INDÉTERMINÉE
Postes permanents (temps plein). Ces postes impliquent des quarts de travail ; qui varient selon l’établissement.
Avec plus de 20 000 employé(e)s, le Service correctionnel du Canada (SCC) joue un rôle clé en contribuant à la sécurité publique, travaillant 24h sur 24, 7 jours sur 7, dans nos 43 établissements correctionnels, 91 bureaux de libération conditionnelle et 14 centres correctionnels communautaires partout au Canada. Joignez-vous à nous pour aider à transformer des vies et protéger les Canadien(ne)s!
Les Agent(e)s correctionnel(le)s I (CX-01) sont essentiel(le)s à la réalisation de la mission du Service correctionnel du Canada (SCC) qui est d’améliorer la sécurité publique en incitant activement et en aidant les délinquants à devenir des citoyens respectueux des lois, tout en exerçant un contrôle raisonnable, sûr, sécuritaire et humain.
NOUVELLE APPLICATION
Si vous participez activement à un processus de sélection d’Agent(e) correctionnel(le) I – Établissement Port-Cartier (en cours d’évaluation ou si vous avez postulé et attendez l’évaluation à n’importe quelle étape), vous n’avez pas besoin de postuler à nouveau à ce processus de sélection d’Agent(e) correctionnel(le) I (CX-01) – Établissement Port-Cartier.
Si vous avez déjà participé à un processus de sélection d’Agent(e) correctionnel(le) I (CX-01), vos résultats antérieurs pourraient être valides et seront confirmés lors de l’étape d’évaluation du processus de sélection. Veuillez vous référer à votre lettre de résultats car des périodes d’attente pour la réévaluation seront appliquées.
Si vous avez postulé ou avez pensé postuler pour le poste d’Intervenant(e) de première ligne/Kimisinaw et/ou Agent(e) correctionnel(le) II – Pavillons de ressourcement, veuillez noter que certaines parties du processus de sélection (tel que l’évaluation médicale, cote de sécurité, l’évaluation psychologique), sont les mêmes pour les trois processus de sélection; en tant que tel les résultats et périodes d’attente correspondantes s’appliqueraient également à ces processus de sélection.
Pour ce processus de sélection, le SCC communiquera avec vous par courriel. Vous devez fournir une adresse courriel valide à laquelle vous souhaitez recevoir des communications concernant le processus de recrutement. Vous devez vous assurer vérifier régulièrement votre compte de courriel, y compris les dossiers de spam, de promotion ou autres, car il peut y avoir une date limite pour les réponses. Si vous répondez après la date limite, vous risquez d’être retiré du processus de sélection. Veuillez nous informer de toute mise à jour de vos coordonnées, le cas échéant.
QUESTIONNAIRE POUR CANDIDAT(E)S
Les candidat(e)s recevront une invitation par courriel pour compléter un questionnaire pour Agent(e) correctionnel(le) I (CX-01) – Établissement Port-Cartier via l’équipe de Recrutement national dans les trois semaines suivant le dépôt de leur candidature.
PROGRAMME DE FORMATION CORRECTIONNELLE (PFC)
Les candidats retenus seront invités à participer au PFC, qui comprend deux (2) phases de formation en ligne et une phase de formation (PFC étape 3) en résidence de 14 semaines à l’Académie de formation du SCC à Laval, QC, Kingston, ON, ou un autre site de formation.
Au cours de l’étape 3 du PFC, vous recevrez une indemnité de recrutement de 400 $ par semaine, le logement et les repas gratuits, des uniformes, des outils de formation, du matériel de cours et des déplacements pour vous rendre sur le lieu de la formation et en revenir.
En tant que candidat(e) autochtone, vous pourriez être admissible à un financement supplémentaire à l’étape 3 du PFC, par l’intervenant(e) de la Stratégie de formation pour les compétences et l’emploi destinée aux autochtones (SFCEA). Pour obtenir de plus amples renseignements sur la façon d’obtenir du soutien financier pour participer à la formation, veuillez consulter le site web suivant pour accéder à un organisme de prestation de services https://www.canada.ca/fr/emploi-developpement-social/programmes/formation-competences-emploi-autochones/organismes-prestation-services.html.
Milieu de travail
Nous croyons que nos employés sont la pierre angulaire de l’atteinte de nos objectifs. C’est pourquoi nous leur offrons un environnement de travail positif et inclusif, digne de leur dévouement et de leur professionnalisme. Nous favorisons l’avancement professionnel en offrant des occasions de développer et d’acquérir de nouvelles aptitudes et compétences. Nous valorisons la diversité ainsi que l’usage des deux langues officielles.
DIVERSITÉ ET INCLUSION
Le SCC demeure déterminé à développer et à maintenir un effectif solide, inclusif et diversifié qui reflète non seulement la population canadienne, mais aussi les populations que nous servons. Nous célébrons la diversité au SCC! Nous déployons des efforts ciblés pour recruter et retenir des employé(e)s diversifié(e)s. En fait, le SCC est le plus grand employeur de personnes Autochtones au sein de l’administration publique centrale. Nous croyons que notre capacité à fournir des services accessibles et inclusifs se réalise lorsque nous reconnaissons et conservons l’éventail le plus diversifié de pensées, d’expériences et de compétences. Nous travaillons fort à créer un environnement où toutes les perspectives et toutes les expériences sont valorisées. Nous nous engageons à aider les talents diversifiés à prospérer.
Nous encourageons les femmes, les Autochtones, les personnes handicapées et les membres des groupes de minorité visible à postuler et à s’autodéclarer à un ou à plusieurs des groupes d’équité en matière d’emploi, car la sélection pourrait se limiter aux candidat(e)s qui auront indiqué leur appartenance à un ou à plusieurs de ces groupes.
AVANT DE POSTULER
RAPPEL: Ce processus de sélection vise uniquement à combler les postes vacants à l’Établissement Port-Cartier. Si vous recevez une offre et que vous la déclinez, vous pouvez être éliminé du processus de sélection.
Le poste d’Agent(e) correctionnel(le) I est polyvalent et comporte un large éventail de postes et de tâches au sein d’un environnement institutionnel; nous vous encourageons vivement à répondre au Questionnaire d’auto-évaluation au lien suivant https://www.canada.ca/fr/service-correctionnel/services/scc-vous/travailler-scc/questionnaires-auto-evaluation.html#cx1. Ce questionnaire vous permettra d’avoir une meilleure idée du rôle, des exigences, des compétences et des attentes liées aux fonctions d’Agent(e) correctionnel(le) I.
Note: Les établissements pour femmes et les pavillons de ressourcement embauchent respectivement des Intervenants(es) de première ligne/Kimisinaw et des Agent(e)s correctionnel(le)s II. Pour plus d’informations sur ces postes, veuillez visiter notre site à : https://www.canada.ca/fr/service-correctionnel/services/scc-vous/travailler-scc/profils-emploi.html.
Intention du processus
L’intention de ce processus est de doter des postes d’agents correctionnels permanents à temps plein pour l’Établissement de Port-Cartier uniquement. Ce processus ne sera utilisé pour aucun autre emplacement du SCC.
Postes à pourvoir : Nombre à être déterminé
Les renseignements que vous devez fournir
Votre curriculum vitae.
Les énoncés suivants seront utilisés / évalués à une date subséquente (essentiels à l’emploi)
Exigences linguistiques variées
Français essentiel
Bilingue impératif BBB/BBB
Bilingue impératif –B/–B
Renseignements sur les exigences linguistiques
ÉTUDES :
Diplôme d’études secondaires (école secondaire) ou des résultats satisfaisants au test* approuvé par la Commission de la fonction publique à titre d’alternative à un diplôme d’études secondaires; ou la réussite à un test d’équivalence aux études secondaires approuvé par une province ou un territoire.
*Un test d’équivalence du gouvernement fédéral organisé par le SCC.
Si vous avez obtenu cette éducation à l’étranger, vous devez obtenir une attestation d’équivalence. Communiquer avec le Centre d’information canadien sur les diplômes internationaux afin de trouver des organisations au Canada effectuant ces évaluations (www.cicic.ca).
ACCRÉDITATION PROFESSIONNELLE :
Le ou la candidat(e) doit obtenir et maintenir un certificat valide de niveau général en matière de premiers soins et en réanimation cardiorespiratoire (RCR) au ‘niveau C’ avec un défibrillateur externe automatisé (DEA) provenant d’un fournisseur qualifié approuvé par n’importe quelle/quel province/territoire du Canada et conformément à la Partie XVI du Règlement canadien sur la santé et la sécurité au travail.
COMPÉTENCES :
Faire preuve d’intégrité et de respect, incluant les valeurs du SCC
Réflexion approfondie
Travailler efficacement avec les autres
Faire preuve d’initiative et être orienté vers l’action
CAPACITÉS
Capacité de communiquer efficacement de vive voix
Les énoncés suivants pourraient être utilisés / évalués à une date subséquente (pourraient être nécessaires à l’emploi)
QUALIFICATIONS CONSTITUANT UN ATOUT
EXPÉRIENCE :
Expérience de travail avec les collectivités ou les organismes ethnoculturels ou Autochtones.
CAPACITÉ:
Capacité de communiquer de vive voix ou par écrit dans une langue, autre que le français ou l’anglais, qui compte parmi les langues utilisées au sein de la population carcérale.
EXIGENCES OPÉRATIONNELLES: :
Le titulaire doit être en mesure de travailler par quart, selon un horaire variable, pendant les fins de semaine et les jours fériés.
Le titulaire peut être appelé à travailler des heures supplémentaires.
BESOINS ORGANISATIONNELS :
Membre d’un groupe désigné aux fins de l’équité en emploi : les peuples autochtones, les groupes racialisés, les personnes handicapées et les femmes.
Conditions d’emploi
Le candidat doit compléter avec succès le Programme de formation correctionnelle (PFC) du SCC.*
* https://www.canada.ca/fr/service-correctionnel/services/scc-vous/travailler-scc/postulez-emploi-scc.html#etape-9
PERMIS DE CONDUIRE :
Avant d’être nommé, le candidat doit détenir un permis de conduire en règle sans restriction* en conformité avec les exigences provinciales et territoriales. Aussi, le candidat doit détenir un permis de conduire valide de classe 4A (véhicule d’urgence) émis par la Société de l’assurance automobile du Québec (SAAQ). À titre de condition d’emploi, il doit maintenir la détention d’un permis de conduire en règle sans restriction tout au long de son emploi.
*Les restrictions incluent, sans toutefois s’y limiter, les situations dans lesquelles le conducteur a besoin d’un passager le supervisant, les restrictions relatives au nombre de passagers, les restrictions relatives à l’heure de la journée, les restrictions sur les autoroutes, les restrictions médicales, les restrictions relatives à l’équipement de commande de démarrage.
MÉDICAL :
Le candidat doit satisfaire aux exigences d’ordre médical de Santé Canada, conformément aux lignes directrices du Conseil du Trésor.
PSYCHOLOGIQUE :
Le ou la candidat(e) doit également satisfaire aux exigences psychologiques déterminées par le Service correctionnel du Canada.
FIABILITÉ ET SÉCURITÉ :
Cote de fiabilité approfondi.
Autres renseignements
La fonction publique du Canada s’est engagée à se doter d’un effectif compétent qui reflète la diversité de la population canadienne qu’elle dessert. Nous favorisons l’équité en matière d’emploi et vous encourageons à indiquer dans votre demande d’emploi si vous appartenez à un des groupes désignés.
Renseignements sur l’équité en matière d’emploi
Nous promouvons également le recrutement des anciens combattants et les membres militaires en voie d’être libérés des Forces armées canadiennes : https://www.canada.ca/fr/commission-fonction-publique/emplois/services/emplois-gc/anciens-combattants-militaires.html.
Ce processus de sélection vise uniquement à combler les postes vacants à l’Établissement Port-Cartier. Si vous recevez une offre et que vous la déclinez, vous pouvez être éliminé du processus de sélection.
Les candidat(e)s qui sont des résident(e)s permanent(e)s devront fournir une preuve de carte de résident permanent.
Chaque personne a le droit de participer à un processus de sélection dans la langue officielle (anglais/français) de leur choix.
Les candidat(e)s seront tenu(e)s de payer leurs frais de déplacement lors qu’ils ou elles participent aux évaluations.
La méthode de sélection descendante et/ou la méthode de sélection aléatoire pourraient être utilisées à n’importe quelle étape du processus de sélection.
Veuillez noter que, tout au long de ce processus de sélection, votre conduite globale et vos communications, y compris la correspondance par courriels avec le SCC ou des organisations tierces, peuvent être utilisées dans le processus d’évaluation.
Veuillez vous assurer que tous vos renseignements personnels dans votre compte/profil www.emplois.gc.ca sont exacts et à jour.
Pour de plus amples renseignements sur l’organisation, l’environnement de travail, les carrières au sein du SCC et le processus de mise en candidature, veuillez visiter notre site Web à https://www.canada.ca/fr/service-correctionnel/services/scc-vous/travailler-scc.html.
Préférence
La préférence sera accordée aux anciens combattants d’abord, puis aux citoyens canadiens et aux résidents permanents, à l’exception d’un poste situé au Nunavut, où les Inuits du Nunavut seront nommés en premier.
Renseignements sur la préférence aux anciens combattants
Nous remercions d’avance ceux et celles qui auront soumis une demande d’emploi, mais nous ne contacterons que les personnes choisies pour la prochaine étape de sélection.
Personnes-ressources
Recrutement national |
---|
CSCNationalRecruitment.GEN-NHQ@CSC-SCC.GC.CA |
________________________________________________________________________________________________________________
Correctional Officer I – Port-Cartier Institution
Correctional Service Canada
Port-Cartier (Québec)
CX-01 – Correctional Officer I
INDETERMINATE
$66,974 to $84,045
For further information on the organization, please visit Correctional Service Canada
Closing date: 9 October 2024 – 23:59, Pacific TimeWho can apply: Persons residing within an 800 KM radius of Port-Cartier, Quebec with a postal code starting with the letters G, H or J.
Important messages
We are committed to providing an inclusive and barrier-free work environment, starting with the hiring process. If you need to be accommodated during any phase of the evaluation process, please use the Contact information below to request specialized accommodation. All information received in relation to accommodation will be kept confidential.
When you apply to this selection process, you are not applying for a specific job, but to an inventory for future vacancies. As positions become available, applicants who meet the qualifications may be contacted for further assessment.
INDETERMINATE DEFINITION
Permanent (Full Time) positions. These positions involve shift work; shifts vary by institution.
With more than 20,000 employees, Correctional Service of Canada (CSC) plays a key role in contributing to public safety, 24 hours a day and 7 days a week, at our 43 correctional institutions, 91 parole offices and 14 community correctional centers across Canada. Join us to help change lives and protect Canadians!
Correctional Officers I (CX-01) are essential to fulfilling the CSC’s mission of enhancing public safety by actively encouraging and assisting offenders to become law-abiding citizens, while exercising reasonable, safe, secure, and humane control.
REAPPLICATION
If you are currently participating in the previous Correctional Officer I – Port-Cartier (CX-01) selection process (actively being evaluated or have applied and are waiting for evaluation at any stage) you do not need to re-apply to this Correctional Officer I – Port-Cartier (CX-01) selection process.
If you previously participated in a Correctional Officer I (CX-01) selection process your previous results may apply and will be confirmed during the assessment stage of the selection process. Please refer to your result letter as waiting periods for reassessment will be applied.
If you have also applied or are thinking of applying for Primary Worker/Kimisinaw and/or Correctional Officer II – Healing Lodges, please note that some parts of the assessment process (like medical evaluation, security clearance, psychological assessment) are the same for all three selection processes; as such the results and related waiting periods would also apply to those selection processes.
For this selection process, the CSC will communicate with you by email. You must provide a valid email address to which you wish to receive communication regarding this staffing process. You must ensure that you check your email account including spam, promotion or other folders regularly as there may be a deadline for responses. If you respond past the deadline, you risk being removed from the selection process. Please notify us of any updates to your contact information as required.
CANDIDATE QUESTIONNAIRE
Candidates will receive an email to complete a Correctional Officer I – Port-Cartier Candidate Questionnaire via the National Recruitment team within three weeks of submitting an application.
CORRECTIONAL TRAINING PROGRAM (CTP)
Successful candidates will be invited to participate in the CTP which includes two (2) online training phases and a 14-week in residence training phase (CTP Stage 3) at the CSC Training Academy in Laval, QC, Kingston, ON, or another training site.
During CTP Stage 3, you will receive a recruit allowance of $400/week, free room and board, uniforms, training tools, course material and travel to and from the training location.
Indigenous candidates may be eligible for additional funding at CTP Stage 3 through an Indigenous Skills and Employment Training Strategy (ISET) stakeholder. For more information on how to access training support dollars, please consult the following website to access a service delivery organization at https://www.canada.ca/en/employment-social-development/programs/indigenous-skills-employment-training/service-delivery-organizations.html.
Work environment
We believe that our employees are the cornerstone of achieving our goals. This is why we offer them a positive and inclusive work environment that is worthy of their dedication and professionalism. We promote career advancement by providing opportunities to develop and acquire new skills and competencies. We value diversity as well as the use of both official languages (English and French).
DIVERSITY AND INCLUSION
CSC remains committed to developing and maintaining a strong, inclusive, and diverse workforce that not only reflects the Canadian population, but also the populations we serve. We celebrate diversity at CSC! We are making targeted efforts to recruit and retain diverse employees. In fact, CSC is the largest employer of Indigenous peoples in the core public administration. We believe that our ability to deliver accessible and inclusive services is realized when we recognize and retain the most diverse range of thoughts, experiences, and skills. We work hard to create an environment where all perspectives and experiences are valued. We are committed to helping diverse talent thrive.
We encourage women, Indigenous peoples (Aboriginal peoples), persons with disabilities, and members of visible minority groups to apply and to self-declare themselves as part of one or more of the Employment Equity groups as selection may be limited to candidates belonging to one or more of these groups.
BEFORE YOU APPLY
REMINDER: This selection process is solely to fill vacancies at Port-Cartier Institution. If you receive an offer and decline it, you may be eliminated from the selection process.
The Correctional Officer I position is multi-faceted with a wide range of posts and duties within an institutional setting; we strongly encourage you to complete the Self-Assessment Questionnaire at the following link https://www.canada.ca/en/correctional-service/services/you-csc/working-csc/self-assessment-questionnaires.html#cx1. This questionnaire will give you a better idea of the role, requirements, skills and expectations related to a Correctional Officer I position.
Note: Women’s institutions and healing lodges employ Primary Workers/Kimisinaw and Correctional Officer II’s respectively. For more information on these positions, please visit our website https://www.canada.ca/en/correctional-service/services/you-csc/working-csc/job-profiles.html.
Intent of the process
The intent of this process is to staff permanent, full time, Correctional Officer positions at Port-Cartier Institution only. This process will not be used for any other CSC location.
Positions to be filled: Number to be determined
Information you must provide
Your résumé.
The following will be applied / assessed at a later date (essential for the job)
Various language requirements
French Essential
Bilingual Imperative BBB/BBB
Bilingual Imperative –B/–B
Information on language requirements
EDUCATION:
A secondary school diploma (high school), or a satisfactory score on the Public Service Commission (PSC) test* approved as an alternative to a secondary school diploma; or successful completion of a provincially/territorially approved secondary school equivalency test.
*A federal government equivalency test arranged by CSC.
If your education was obtained outside Canada, you must get an equivalency assessment. Contact the Canadian Information Centre for International Credentials to find out which organizations across Canada perform these assessments (www.cicic.ca).
OCCUPATIONAL CERTIFICATION:
The candidate must obtain and maintain a valid Standard First Aid and cardiopulmonary resuscitation (CPR) ‘Level C’ with automated external defibrillator (AED) certificate from a qualified provider approved by any province/territory in Canada, and in accordance with Part XVI of the Canada Occupational Health and Safety Regulations.
COMPETENCIES:
Demonstrating integrity and respect, including the CSC values
Thinking things through
Working effectively with others
Showing initiative and being action-oriented
ABILITIES
Ability to communicate effectively orally
The following may be applied / assessed at a later date (may be needed for the job)
ASSET QUALIFICATIONS
EXPERIENCE:
Experience working with ethnocultural or Indigenous peoples, communities or organizations.
ABILITY:
Ability to communicate orally and/or in writing in a language other than English or French that is reflective of the offender population.
OPERATIONAL REQUIREMENTS:
Employees must be able to work shifts, variable hours, weekends, and statutory holidays.
Employees may be required to work overtime.
ORGANIZATIONAL NEEDS:
Member of an Employment Equity group: Indigenous peoples (Aboriginal peoples), racialized groups, persons with disabilities and women.
Conditions of employment
The candidate must successfully complete the CSC Correctional Training Program (CTP).*
* https://www.canada.ca/en/correctional-service/services/you-csc/working-csc/apply-job.html#step-9
DRIVER’S LICENCE:
Prior to appointment, candidate must possess a valid unrestricted* driver’s licence that conforms to provincial or territorial requirements. Also, the candidate must possess a valid Class 4A driver’s license (Emergency Vehicle) granted by the Société de l’assurance automobile du Québec (SAAQ). As a condition of employment, candidate must maintain valid unrestricted driver’s license throughout employment. As a condition of employment, candidate must maintain valid unrestricted driver’s licence throughout employment.
*Restrictions include, but is not limited to, situations where the driver requires a supervising passenger, number of passengers restriction, time of day restrictions, highway restrictions, medical restrictions, ignition control equipment restrictions.
MEDICAL:
The candidate must meet the medical requirements of Health Canada in accordance with Treasury Board Guidelines.
PSYCHOLOGICAL:
The candidate must also meet the psychological requirements determined by Correctional Service of Canada.
RELIABILITY AND SECURITY:
Enhanced Reliability Status.
Other information
The Public Service of Canada is committed to building a skilled and diverse workforce that reflects the Canadians we serve. We promote employment equity and encourage you to indicate if you belong to one of the designated groups when you apply.
Information on employment equity
We also promote the recruitment of Canadian Veterans and releasing Canadian Armed Forces personnel: https://www.canada.ca/en/public-service-commission/jobs/services/gc-jobs/canadian-armed-forces-members-veterans.html.
This selection process is solely to fill vacancies at Port-Cartier Institution. If you receive an offer and decline it, you may be eliminated from the selection process.
Candidates who are permanent residents will be required to provide proof of permanent resident card.
Applicants are entitled to participate in the selection process in the official language (English/French) of their choice.
Candidates will be required to pay for their own travel expenses when attending all required assessments.
A top down selection and/or random selection may be applied at any stage of the selection process.
Please note that candidates’ overall conduct and communications, including email correspondence with CSC or third-party organizations, throughout the entire selection process may be used in the assessment process.
Please ensure all of your personal information in your www.jobs.gc.ca profile/account is accurate and up to date.
For further information on the department, work environment, careers at CSC and application process, please visit our website at https://www.canada.ca/en/correctional-service/services/you-csc/working-csc.html.
Preference
Preference will be given to veterans first and then to Canadian citizens and permanent residents, with the exception of a job located in Nunavut, where Nunavut Inuit will be appointed first.
Information on the preference to veterans
We thank all those who apply. Only those selected for further consideration will be contacted.
Contact information
National Recruitment |
---|
CSCNationalRecruitment.GEN-NHQ@CSC-SCC.GC.CA |